Балансуючий ринок електроенергії

Балансуючий ринок електроенергії

Успішний був і запуск ринку балансування електроенергії, повідомляє «Укренерго», єдиний оператор цього сегмента ринку електроенергії України.

«Історичний момент. Настав 1 липня, розпочався новий ринок. Ніяких відключень не відбулося. Ми успішно запустили ринок балансування електроенергії», — написала у своєму Facebook керівник департаменту комунікацій та міжнародного співробітництва Марія Цаторян.

Перші результати роботи (їх можна оцінити виходячи з матеріалів УЕБ, на офіційному сайті: www.ueex.com.ua/rus/exchange-quotations/natural-gas/). Сегментів ринку викликали як схвальні відгуки, так і критику, в тому числі з боку представника Президента в Кабінеті Міністрів України Андрія Геруса. Останній на своїй сторінці в Facebook розкритикував стартові ціни на торгах теплових генераторів.

На його думку, такі індекси цін є «абсолютно неадекватного реформи»

Герус також звернув увагу на проблеми з запуском аукціонів на внутрішньому внутрішньоденного ринку і нагадав про законопроекти президента України, що пропонують відкласти відкриття нового ринку електроенергії.

У відповідь на зауваження Геруса директор з комунікацій ДТЕК Енерго Ірина Мілютіна зазначила, що граничні ціни для сегментів ринку (денні і внутрішньоденні) були встановлені НКРЕКП (державним регулятором). Також вона розцінює відмову програмного забезпечення електронної торгівлі для внутрішньоденного ринку як «тимчасову затримку».

«Обвалу не сталося. Там є світло. Все працює. Ціни для побутових споживачів залишилися незмінними … Існує відкрита ринкова конкуренція. Ринкова реформа зробила свій перший крок», — написала пані Мілютіна в своєму Facebook-акаунті.

Реформування Нафтогазу

З 2014 року «Газпром» і «Нафтогаз» ведуть судову тяганину з приводу договірних зобов’язань, що стосуються умов поставок і умов транзиту газу. В даний час ці спори розглядаються арбітражним судом у Стокгольмі. В травнем 2017 року трибунал виніс попереднє рішення і, як повідомляється, відхилив позов «Газпрому» про те, що «Нафтогаз» порушив положення договору купівлі-продажу «бери або плати».

Згідно з цими положеннями, «Нафтогаз» був би зобов’язаний щорічно оплачувати надлишкові обсяги газу незалежно від фактичного попиту (докладніше з цією інформацією можна ознайомитися тут ueex.com.ua); «Газпром» вимагав штрафних санкцій в розмірі 34,5 млрд доларів за непоставлений газ. В кінці грудня 2017 року трибунал, мабуть, підтвердив своє травневе рішення в подальших висновках щодо оспорюваної ціни на газ.

Порівняння з сусідніми країнами ЄС показало, що було прийнято поєднання моделей

Багато операторів на великих і зрілих ринках ЄС впровадили модель OU, яка більш сумісна з ефективною і дієвою ринковою конкуренцією — напрямок, який шукає Україна. Поділ Нафтогазу є важливою проблемою, оскільки в майбутньому контракт між ним і «Газпромом» в ідеалі повинен покриватися новим, повністю сертифікованим оператором системи передачі (TSO).

Крім того, поділ має вирішальне значення для залучення інвестицій від довірених компаній і банків ЄС, щоб допомогти модернізувати систему транзиту газу в Україні (World Bank 2016). Згідно з недавнім звітом ОЕСР (2018 г.), хоча Нафтогаз прийняв поділ на папері, він фактично не дав необхідного схвалення своєму недавно створеному наглядовій раді.

Процес був зірваний політичної і парламентською опозицією до нього. По-п’яте, спроби знайти інвесторів в газотранспортну систему України не увінчалися успіхом через невизначеність, пов’язану з майбутнім газотранспортного бізнесу, про що говорилося вище.

По-шосте і, нарешті, скасування цінового регулювання — і зокрема лібералізація цінового регулювання для внутрішніх споживачів-може виявитися найбільш важкою частиною реформи.

Опубликовано:12.01.2020voltag